Anaïs Nin

Anaïs Nin Stripweb Versie

Cover Softcover
Taal NL
Pagina's 192
ISBN nummer 1111111110000
Uitgeverij Casterman
Trefwoorden biografie
Verschijningsdatum 18-12-2021
Inbegrepen in de prijs
Direct leverbaar Stripweb prijs: 33,95

Meer info

Laatste exemplaren! Lees ook de recensie onderaan de pagina, Deze softcover versie met speciale verpakking wordt u geserveerd met een speciale ex-libris. • Publieksprijs gewonnen op het stripfestival van Angoulême • De graphic novel van het jaar, van Léonie Bischoff • Het markante verhaal van Anaïs Nin, de Frans-Cubaanse schrijfster, bekend om haar dagboeken en haar erotische schrijfsels • Léonie Bischoff is een van de kunstenaars die hun werk tentoonstellen in United Comics of Belgium in het Belgisch Stripmuseum Begin van de jaren 30. Anaïs Nin leeft in een voorstad van Parijs en probeert te ontsnappen aan de beklemming van haar leven als bankiersvrouw. Ze is opgegroeid op twee verschillende continenten, in drie talen en is op zoek naar haar plek in een samenleving waar vrouwen steevast de tweede viool spelen. Ze wil een schrijfster worden en heeft in haar kindertijd al een uitweg gevonden: haar dagboek. Het is haar medicijn, haar gezel, haar dubbelganger, waarin ze haar complexe gevoelens kan verkennen en de sensualiteit kan beleven die in haar broeit. Dan ontmoet ze Henry Miller, een openbaring die de aanzet blijkt voor grootse veranderingen.
Anaïs Nin Stripweb Versie

Reviews

Gemiddelde score 4 / 5
Score:
4/5
Door: op

Spiritueel seksueel In de huidige new age van preutsheid en wokeness is het verfrissend Anaïs Nin nog eens van onder de lakens te halen. Deze auteur (1903-1977) van weinig verhullende dagboeken en pionier van vrouwelijke erotica combineerde in zowel haar leven als haar werk een wellustige sensualiteit met een passief soort feminisme. De Cubaans-Frans-Amerikaanse was zowel spiritueel als seksueel betrokken bij zowat alle grote geesten van haar tijd (midden vorige eeuw). Ze raakte begeesterd door én inspireerde figuren als John Steinbeck, Gore Vidal, Lawrence Durrell, Otto Rand en uiteraard de Amerikaanse schrijver Henry Miller, en diens vrouw June. Ze was ook lichamelijk intiem met haar psychotherpeuten, haar neef, tot zelfs haar vader toe. Terwijl ze getrouwd bleef met de betrouwbare, maar wat saaie bankier Hugh ‘Hugo’ Parker Guiler, gaf ze zichzelf aan alleman en trouwde ze als volleerd bigamist en intuïtief volger van haar verlangens aan de andere kant van de VS met een andere man. Niet alle, maar heel wat van deze polyamoureuze avonturen en de leugens die ermee gepaard gaan, komen in deze poëtische biografie door Léonie Bischoff aan bod. Vooral de relatie met Henry en June, maar ook haar knoert van een elektracomplex-annex-incestueuze affaire staan centraal in Anaïs’ coming of age als een schrijfster. Echter niet haar promiscuïteit, maar haar feministische schrijverschap, haar ‘andere waarheden’ vormen de rode draad in dit boek. Bischoff tracht te tonen hoe Anaïs — consequent Anis genoemd door die boer van een Miller (wat zág zo’n meisje in die lomperds?) — haar eigen taal en woorden vormt, willens nillens onder de stimulerende invloed van de mannen in haar leven, en haar artistieke plaats vindt, waarbij ze zich niet meer hoeft te verstoppen". Bischoff maakt hierbij gebruik van de vele verbeeldingsmiddelen van het medium strip, zoals droombeelden en symbolen (schipbreuk bij haar schrijfpogingen, de sensuele flamenco, opluikende bloemen bij de eerste seks met Henry...). Maar vooral het opmerkelijke gebruik van in elkaar overvloeiende kleuren valt hier op. Het is buitengewoon hoe in dezelfde contourlijnen blauw, groen, rood, geel en zovele andere zachte potloodtinten overgaan in elkaar, zodat zowel decors als personages uit een kleurenveelheid bestaan. Het effect is dromerig en subjectief en geeft een unieke gelaagdheid aan de tekeningen. Ook de tekeningen zelf zijn aantrekkelijk: gebaren, blikken en houdingen zijn subtiel. De teksten zijn minimaal en scherp, ongewoon in bio’s, die vaak te veel willen meegeven. Het enige dissonante vinden we hoe het personage Anaïs pas na de abortus op haar kind helemaal opleeft, omdat ze beseft door geen moeder te willen zijn ook geen vader meer nodig te hebben. Een beetje twisted, maar alla: kunstenaars, hè."

Schrijf een review &
win een cadeaubon ter waarde van €5
Schrijf een review